Cybercrimelen proberen op steeds slimmere manieren tot uw data door te dringen. Ook via zogeheten phishing email, hoe kun je dit herkennen? Soms zie je het direct. Een mail vol spelfouten en slechte vormgeving. Maar tegenwoordig zijn de mails en de websites waarnaar ze linken steeds geavanceerder en professioneler

Aanhef

In phishing mails is de aanhef bijna nooit persoonlijk. Terwijl instellingen je over het algemeen altijd bij naam zullen aanspreken en ook vaak je rekening- of relatienummer noemen. Begint de mail met ‘Beste klant’? Wees dan extra alert.

Persoonlijke gegevens

Banken of bedrijven vragen bijna nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden of pincodes. Twijfel je, omdat een bank bijvoorbeeld de kopie van je paspoort vraagt? Check het dan telefonisch, online of per e-mail bij je bank.

Niet klikken

Het doel van een phishing mail is jou naar een look-a-like-website te sturen waarop je jouw gegevens invult. Neem het zekere voor het onzekere en klik niet op de link. Je kunt er wel met je muis op gaan hangen. Zo zie je het daadwerkelijke adres.

Niet downloaden

Bestanden downloaden is echt uit den boze. Zo installeer je namelijk malware op je computer. En daarmee kunnen criminelen wachtwoorden en andere persoonlijke informatie achterhalen.

Gezond verstand

Gebruik je gezonde verstand. Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het dat waarschijnlijk ook. Twijfel je? Neem dan telefonisch contact op met de bank of de dienstverlener waar de mail van afkomstig leek.

Contact